سیستم های ویدئویی حفاظتی
مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
سیستم های ویدئویی حفاظتی
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 13:43

واردی که با سیستم ویدئویی حفاظتی در ارتباط است را بررسی می نماییم .

لنز : پرتوهای نوری بازتابیده شده از صحنه توسط لنز جمع آوری شده و به وسیله آن تصویری از صحنه روی حسگر دوربین ایجاد می شود .

دوربین : تصویر تشکیل شده توسط لنز به وسیله ی حسگر دوربین ، به سیگنال الکتریکی مناسب برای انتقال به نمایشگر، ضبط کننده و چاپگر تبدیل می شود .

خط ارتباطی: سیگنال ویدئویی دوربین از طریق بستر مخابراتی به مرکز کنترل منتقل می شود . از بستر های انتقالی یا سیم می توان به 1 کابل کواکسیال 2 زوج تابیده 3 کابل فیبر نوری 4 لن 5 ون 6 شبکه ی اینترات 7 شبکه ی اینترنت و از بستر های انتقال بی سیم رایج می توان به  1 فرکانس رادیویی 2 میکرویو 3 اشعه ی مادون قرمز اشاره کرد .  سیگنال ویدیویی در هر دو شیوه انتقال به صورت آنالوگ یا دیجیتال قابل ارسال است . 

نمایشگر : تصویر ارسالی از دوربین مدار بسته با تبدیل مجدد سیگنال الکتریکی ویدئو به تصویر قابل مشاهده ، توسط نمایشگر یا صحنه ی نمایش رایانه ( سی آر تی ، ال سی دی ، یا پلاسما ) نمایش داده می شود . 

دستگاه ضبط کننده : تصاویر ارسالی از دوربین مدار بسته به طور پیوسته توسط یک دستگاه وی سی آر روی نوار مغناطیسی و توسط دی وی آر یا رایانه روی حافظه دیسک سخت ضبط می شوند . 

چاپگر : چاپگر یک نسخه کاغذی از ویدئوی ضبط شده یا در حال نمایش را به وسیله فن آوری گرمایی ، افشانه ای ، لیزری، یا دیگر فن آوری ها تولید می کند استفاده از چهار تجهیز اول معرفی شده برای ایجاد هر نوع سیستم ویدئویی ضروری است اما دستگاه ضبط کننده و یا چاپگر در شرایطی به سیستم اضافه می شوند که ضبط ویدئویی ارسالی از دوربین ضروری باشد. تجهیزات کمکی که در سیستم های پیچیده تر استفاده می شوند . عبارتند از : سوئیچ دوربین ، چهار بخش کننده ، مالتی بلکسر، محفظه ی نگهدارنده دوربین، دستگاه چرخش دهنده افقی و عمودی.

نقش نور و بازتابش نور : منابع روشنایی طبیعی با نور افکن ها صحنه را روشن می کنند . از منابع روشنایی طبیعی مهم می توان به خورشید ، ماه ، ( بازتابش نور خورشید از سطح ماه ) و ستارگان اشاره کرد و از ور افکن های متداول می توان به لامپ زنونی، لامپ سدیمی، لامپ جیوه ای، لامپ مهتابی، مادون قرمز و تمامی منابع روشنایی ساخته دست انسان اشاره کرد . نور بازتابش شده از صحنه توسط لنز دریافت شده و روی حسگر دوربین متمرکز می شود .

با توجه به ویژگی های صحنه ، درصد نوری که به لنز می رسد بین 5 تا 10 درصد تا 80 الی 90 درصد مجموع نور موجود در صحنه متغیر است . معمولا" نور بازتابیده شده از صحنه های عادی نظیر فضای سبز ، وسایل نقلیه، کارمندان و خیابان ها بین بازه 25 الی 65 درصد قرار می گیرد و در شرایطی که صحنه پوشیده از برف باشد این مقدار به 90 درصد هم می رسد . مقدار نور دریافتی لنز تحت تاثیر عواملی نظیر شدت روشنایی منبع نوری ، بازتاب پذیری صحنه و خصوصیات انتقال دهندگی جو موجود بین لنز و صحنه است .

در مواردی که دوربین بیرون سازه نصب شده باشد  معمولا" یک مسیر نوری مهم  از منبع روشنایی به صحنه و بازتابش نور از صحنه به دوربین وجود دارد که باید آن را در محاسبات روشنایی مد نظر قرار داد . زمانی که شرایط جوی صحنه شفاف و تمیز باشد به طور کلی تضعیف نور بازتابش شده بسیار کم است  و یا اصلا" وجود ندارد . اما زمانی که شرایط  جوی ناپابدار ( باران.برف.بوران.مه) باشد یا آلودگی جوی (گردوغبار . دود . طوفان .شن ) زیاد باشد ممکن است این تضعیف بسیار زیاد شود .  در این شرایط باید تضعیف نور بازتابش شده در محاسبات روشنایی در نظر گرفته شود .

همچنین آب و هوای گرم ، تاثیرات گرمایی ، ( امواج گرمایی ) و رطوبت باعث تشدید تضعیف و یا از بین رفتن دید از صحنه می شوند . در این شرایط امکان تضعیف  کامل نور بازتابیده وجود دارد ( میدان دید صفر ) و هیچ تصویری از صحنه تولید نمی شود . اگر صحنه ای به وسیله چشم قابل دیدن نباشد دوربین هم نمی تواند آن را ببیند . این  یک قاعده کلی در محدوده طول موج های قابل رویت و نزدیک مادون قرمز برای اکثر دوربین های حالت جامد است . تحت این شرایط ( تاریکی مطلق ) هرچقدر هم که  منبع روشنایی قوی باشد باز چیزی قابل دیدن نیست .

اگر پس از فیلتر پر توی نور قابل مشاهده فقط از بخش نور مادون قرمز آن استفاده می شود .  در آن صورت به احتمال زیاد امکان مشاهده صحنه تا حدی افزایش می یابد  . دوربین های مادون قرمز حرارتی بر همین اساس کار کرده و خارج از محدوده امواج قابل رویت فیلم برداری می کنند . این دوربین ها از صحنه یک تصویر تک رنگ با کیفیت پایین تولید می کنند . و به مراتب از دوربین های شارژ هم زمان یا دوربین های نیمه هادی اکسید فلزی مکمل گران قیمت تر هستند . تقریبا" تمامی سیستم های ویدئویی حفاظتی برای حسگر دوربین و میدان دید از نسبت تصویر 4 در 3 ( 4 واحد عرض در 3 واحد ارتفاع) استفاده می کنند . 

عملکرد لنز : لنز و چشم شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند . بخشی از نور تابانیده شده از منبع روشنایی به سمت دوربین بازتابش می یابد و لنز که در مسیر این پرتوهای نوری قرار دارد . آنها را قطع می کند و مشابه چشم انسان نور بازتابیده شده از صحنه را جمع آوری و روی حسگر دوربین متمرکز می کند . طبق یک قاعده ی کلی هر چقدر قطر لنز بزرگ تر باشد نور بیشتری را جمع آوری می کند . طبق یک قاعده کلی هر چقدر قطر لنز بزرگ تر باشد نور بیشتری را جمع آوری می کند و تصویر تولیدی توسط آ« روشن تر می شود . و در نهایت کیفیت تصویری نهایی افزایش می یابد  .

این قاعده نشان می دهد که لنز هایی با قطر هایی بزرگ تر نسبت به لنز هایی با قطر هایی کوچک تر بهتر و البته به مراتب گران تر هستند . و عملکرد نوری بالاتری دارند . در شرایطی که نور محیط مناسب باشد ( روشنایی مناسب داخل ساختمان . هوایی آفتابی در محیط باز )  نیازی به استفاده از لنز های قطر کوچک  هم می توان تصویر تولیدی روش تری داشت .

از لنز های فاصله ی کانونی ثابت در بیشتر کاربردهای ویدئویی استفاده می شود و میدان دید لنز اف اف ال مثل لنز چشم ثابت است و نمی تواند تصویر را بزرگ نمایی کند . لنز های متنوعی با فاصله های کانون مختلفی در بازار وجود دارند که میدان دید مختلفی تولید می کنند . قدرت بزرگ نمایی و میدان دید لنز های زاویه باز ، زاویه ی متوسط ، و زاویه ی باریک متفاوت است . با استفاده از لنز های بزرگ نما و فاصله ی کانونی متغیر می توان میدان های دید و فاصله ی کانونی های متنوعی ایجاد کرد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: